Καθώς η Διεθνής Σύνοδος Κορυφής για την Τεχνητή Νοημοσύνη τελειώνει στη Γαλλία, η ευρεία υιοθέτηση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης από τις επιχειρήσεις προκαλεί αμέτρητες συζητήσεις (και το μερίδιο των φαντασιώσεων της). Η ταχεία πρόοδος σε αυτόν τον τομέα δεν περιορίζεται πλέον στους ηγέτες τεχνολογίας και υπηρεσιών, αλλά επηρεάζει όλες τις εταιρείες και το παγκόσμιο εμπόριο. Από διεργασίες έως προϊόντα, ποιες είναι οι ευκαιρίες και οι κίνδυνοι της εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης για τον μεταποιητικό τομέα και τη διαχείριση πιστώσεων;
Ανάπτυξη, παραγωγικότητα, ανταγωνιστικότητα: macro-micro, ίδια μάχη!
Από την πλευρά μιας εταιρείας ή σε εθνική κλίμακα, τα ζητήματα που αφορούν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να ποικίλλουν πολύ. Ωστόσο, τρία σημαντικά ζητήματα ισχύουν τόσο σε μακροοικονομικό όσο και σε μικροοικονομικό επίπεδο: ανάπτυξη, παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα. Μετά τη φάση του θαύματος και του πειραματισμού, η «παραγωγική φούσκα AI» περνά τώρα στο στάδιο των παραγωγικών χρήσεων αυτής της τεχνολογίας, σε μεγάλη κλίμακα και ενσωματωμένη σε βιώσιμα οικονομικά μοντέλα.
Μεταξύ των αναδυόμενων προκλήσεων, η βιασύνη για ανταγωνιστικότητα θα δημιουργήσει de facto ανισορροπίες μεταξύ εθνών και εταιρειών. Και μια κρίσιμη αλλαγή: ενώ οι παίκτες μπορεί να κάνουν λάθη, δεν θα συνέλθουν όλοι με τον ίδιο ρυθμό από ένα λάθος σε αυτόν τον τομέα.
Αυτοί που θα κυριαρχήσουν στην τεχνητή νοημοσύνη θα επωφεληθούν από τα κέρδη παραγωγικότητας και ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Ωστόσο, η πρόκληση είναι να εξισορροπηθεί η αναλογία ισχύος και ευθύνης: η τεχνητή νοημοσύνη είναι μοχλός ανάπτυξης και πηγή παραγωγικότητας, αλλά και φορέας ηθικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και γεωπολιτικών κινδύνων.
Η συσσώρευση των υπευθύνων λήψης αποφάσεων είναι επίσης καθοριστική για τις εταιρείες. Ειδικά δεδομένου ότι η τεχνητή νοημοσύνη εξακολουθεί να είναι ένα συγκινητικό θέμα, όπως είδαμε πρόσφατα με το DeepSeek, το οποίο ανέτρεψε πολλές πεποιθήσεις που εκλαμβάνονταν ως αμετάβλητες αλήθειες.
Aurélien Duthoit, οικονομολόγος στον τομέα των ΤΠΕ, Coface.
Όλες οι εταιρείες παίζουν στο ίδιο πρωτάθλημα;
Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια τεχνολογική επανάσταση με την ιδιαιτερότητα να επηρεάζει όλες τις εταιρείες, σε όλα τα επίπεδα, η υιοθέτησή της λαμβάνει χώρα σε ένα πλαίσιο κυριαρχίας, επενδυτικής πολιτικής και μεριδίου αγοράς που κυριαρχείται από αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες στην παγκόσμια σκηνή. Αμερικανικές εταιρείες όπως η Google, η Microsoft, η Amazon, η Meta, η Oracle και η Apple βρίσκονται στην κορυφή, με επενδύσεις άνω των 160 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024, κυρίως στην κατασκευή κέντρων δεδομένων για την εκπαίδευση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης τους, και σχεδόν 500 δισεκατομμύρια που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ ως μέρος του έργου Stargate. Κάποιες κινεζικές εταιρείες όπως η Baidu, η Tencent και η Alibaba, των οποίων οι συνολικές επενδύσεις ανέρχονται σε 15 δισ. δολάρια, τα πάνε καλά. Στην Ευρώπη, από την άλλη πλευρά, είναι δύσκολο να εντοπιστεί έστω και μία εταιρεία που έχει κάνει επενδύσεις αυτού του μεγέθους.
Ο ρυθμός υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης είναι πολύ άνισος μεταξύ τομέων αλλά και εντός του ίδιου τομέα. Εξαρτάται από ρυθμιστικούς παράγοντες, τον βαθμό ωριμότητας των δεδομένων και τους διαθέσιμους πόρους.
Οι τομείς που προσανατολίζονται στην τεχνολογία επωφελούνται από ένα ευνοϊκό ρυθμιστικό περιβάλλον, μεγάλους όγκους δομημένων δεδομένων και σημαντικούς πόρους πληροφορικής. Ωστόσο, ωφελεί επίσης ορισμένους τομείς όπως το εμπόριο ή η βιομηχανία, οι οποίοι είναι ήδη πολύ αφοσιωμένοι στην ψηφιοποίηση των επιχειρήσεών τους. Από αυτή την άποψη, η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι σε καμία περίπτωση ένα ζήτημα που περιορίζεται στις εταιρείες τεχνολογίας!
Carine Pichon, CEO της Coface Γαλλίας, Δυτ. Ευρώπης και Αφρικής.
Ενσωμάτωση Τεχνητής Νοημοσύνης σε λύσεις πελατών και διαχείριση κινδύνου
Αν και το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι καινούργιο, έχει ανακτήσει την έκθεση με την ανάπτυξη της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης και των τρόπων χρήσης της που είναι πιο προσιτές στο ευρύτερο κοινό. Στο εσωτερικό των εταιρειών, μπορεί επίσης να σημειωθεί μια οριζόντια εξέλιξη: πρώτα δοκιμασμένη σε μερικές λειτουργίες (IT, κίνδυνοι), η τεχνητή νοημοσύνη εξαπλώθηκε σταδιακά σε άλλους τομείς (HR, χρηματοοικονομικά) με εκθετική αύξηση στη χρήση.
Σε αυτό το πλαίσιο, το ζήτημα των περιπτώσεων χρήσης βρίσκεται στην κορυφή των ανησυχιών των υπευθύνων λήψης αποφάσεων: πώς μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να ενσωματωθεί, να υιοθετηθεί και να προσαρμοστεί στις δραστηριότητες της εταιρείας μου; Ποια συγκεκριμένα οφέλη μπορεί να αποφέρει στους πελάτες; Πώς μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βελτιώσει την αξιολόγηση των εμπορικών κινδύνων;
Δύο παγκόσμιοι ηγέτες μοιράζονται τις εμπειρίες και τις καινοτόμες στρατηγικές τους σε αυτόν τον τομέα:
- Schneider Electric, παγκόσμιος ηγέτης στη βιομηχανική τεχνολογία, η οποία έχει αγκαλιάσει την τεχνητή νοημοσύνη προς όφελος των πελατών της. . . καθώς και για τη διαχείριση πιστωτικού κινδύνου!
- Sonepar, παγκόσμιος ηγέτης στη διανομή ηλεκτρικού εξοπλισμού σε επαγγελματίες, η οποία χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να προσφέρει στους πελάτες της μια πολυκαναλική εμπειρία και μια εξατομικευμένη πρόταση αξίας.
Εξερευνήστε όλες τις προκλήσεις, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες του Artificial Intelligence, ένα πραγματικό σημείο καμπής για τον κλάδο; δίπλα στους ειδικούς μας παρακολουθώντας την επανάληψη του Coface Country Risk Conference 2025.