Οι γεωπολιτικές εντάσεις, από τη Μέση Ανατολή έως τον ανταγωνισμό ΗΠΑ-Κίνας, αναδιαμορφώνουν τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου. Ενώ η αποσύνδεση φαίνεται αναπόφευκτη, η πραγματικότητα είναι μια στρατηγική αναδιοργάνωση και όχι μια πλήρης κατάρρευση της παγκοσμιοποίησης.
Με την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, το σύστημα διεθνούς εμπορίου που χτίστηκε στη μεταπολεμική εποχή έχει κάποια ισχυρά πλήγματα. Αν και το μέγεθος, η κάλυψη και ο χρόνος των εισερχόμενων δασμών δεν είναι πλήρως καθορισμένοι, ο Πρόεδρος δεν περίμενε να αναλάβει καθήκοντα για να απειλήσει με γενικούς δασμούς 25% στο Μεξικό και τον Καναδά, εάν δεν καταφέρουν να κάνουν αρκετά για να περιορίσουν τις ροές μεταναστών και ναρκωτικών προς τις ΗΠΑ. Ιστορικά, οι ΗΠΑ ήταν ο κύριος χορηγός της απελευθέρωσης του εμπορίου και είναι η μεγαλύτερη τελική αγορά στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας κατανάλωσης. Οι απόψεις της για το εμπόριο έχουν μεγάλη σημασία για το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου. Είναι έτοιμη η παγκοσμιοποίηση να εισέλθει σε περίοδο παρακμής;
Μια μακροχρόνια αντίδραση κατά της παγκοσμιοποίησης
Η αντίδραση κατά της παγκοσμιοποίησης δεν ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2024. Αναμφισβήτητα, εκδηλώθηκε από τις αρχές του 21ου αιώνα, με την αποτυχία του γύρου της Ντόχα του ΠΟΕ. Το Brexit έδειξε ότι ακόμη και στο διαρκώς διευρυνόμενο ευρωπαϊκό εγχείρημα, η ολοκλήρωση δεν ήταν μη αναστρέψιμη. Ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε υπό την πρώτη κυβέρνηση Τραμπ σηματοδότησε την πρώτη αύξηση των δασμών μεταξύ των μεγάλων οικονομιών στη μεταπολεμική εποχή. Η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία έδειξαν τους κινδύνους της εξάρτησης από μακρινές χώρες για βασικά στάδια της παραγωγικής διαδικασίας (είτε γεωγραφική είτε γεωπολιτική απόσταση). Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει αναδείξει τον πιθανό αντίκτυπο της γεωπολιτικής στα logistics του παγκόσμιου εμπορίου. Και όμως, αν και το εμπόριο ως μερίδιο του παγκόσμιου ΑΕΠ παραμένει στάσιμο από την οικονομική κρίση του 2008, δεν έχει πορεία επανάκαμψης.
Νέες εμπορικές συμμαχίες προκύπτυν εν μέσω κατακερματισμού
Ωστόσο, αυτή η φαινομενική σταθερότητα κρύβει τις βαθιές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα. Το Διάγραμμα 1 απεικονίζει τις συνολικές εμπορικές ροές εντός και μεταξύ ομάδων χωρών που έλκονται αισθητά προς ή μακριά από τη δυτική σφαίρα επιρροής. Αν σκεφτούμε, από τη μια πλευρά, ένα μπλοκ δυτικών χωρών - συμπεριλαμβανομένων των περισσότερων χωρών και οικονομιών του ΝΑΤΟ όπως η Αυστραλία ή η Δημοκρατία της Κορέας - και από την άλλη, χώρες που ψήφισαν «κατά» ή απείχαν ως απάντηση στην πρώτη πρόταση του ΟΗΕ για την καταδίκη της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, αρχίζουμε να βλέπουμε ένα μοτίβο που συνάδει με τον γεωπολιτικό κατακερματισμό. Στον πυρήνα αυτής της τάσης βρίσκεται η διάλυση της εμπορικής εταιρικής σχέσης μεταξύ των δυτικών χωρών από τη μια πλευρά και της Κίνας και της Ρωσίας από την άλλη.


Δεδομένα για το γράφημα αυτό σε αρχείο .xls
Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι μέρος του προηγούμενου εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και της Ρωσίας επιβιώνει, μέσω τρίτων χωρών. Από τις αρχές του 2022, αρκετές πρώην σοβιετικές δημοκρατίες γνώρισαν αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης αγαθών από την ΕΕ, λόγω του εμπορίου μηχανημάτων και εξοπλισμού μεταφορών. Ομοίως, όταν εξετάζουμε προσεκτικά το εμπόριο ΗΠΑ-Κίνας, η αφήγηση της αποσύνδεσης γίνεται πιο λεπτή. Πράγματι, ορισμένες από τις χώρες που έχουν κερδίσει έδαφος ως προμηθευτές για τις ΗΠΑ αναπτύσσονται ως προορισμοί για κινεζικές εξαγωγές (Διαγράμματα 2 και 3). Η παρουσία του Μεξικού και του Βιετνάμ στο δεξί άκρο και των δύο αυτών chart είναι άξια προσοχής. Για το Βιετνάμ, αυτός ο ρόλος του ενδιάμεσου βήματος στις αλυσίδες εφοδιασμού που συνδέουν τις ΗΠΑ και την Κίνα δεν είναι νέος, αλλά φαίνεται ότι έχει επιβαρυνθεί με τούρμπο από την έναρξη του εμπορικού πολέμου. Παρόμοια χαρακτηριστικά καθιστούν το Βιετνάμ και το Μεξικό ιδανικές υποψήφιες για φιλική σύνδεση: πρόσβαση στην αγορά των ΗΠΑ, αυξανόμενη παραγωγική βάση και υποδομή μεταφορών, ανταγωνιστική δομή κόστους... Εν ολίγοις, όταν μεγάλες και έντονα ενοποιημένες οικονομίες ανταγωνίζονται και θεσπίζουν μέτρα για την αποσύνδεση του εμπορίου, η σχέση μπορεί να επιβιώσει (τουλάχιστον εν μέρει), με τη διαμεσολάβηση τρίτων χωρών που εμπορεύονται και με τα δύο μέρη. Αντί να διακοπεί, στην εφοδιαστική αλυσίδα αναπτύσσεται ένας επιπλέον κρίκος.




Δεδομένα για το γράφημα αυτό σε αρχείο .xls
Μετατόπιση εμπορικών οδών: η νέα γεωγραφία του εμπορίου
Ταυτόχρονα, οι γεωπολιτικοί εμπορικοί φραγμοί μεταμορφώνουν τον φυσικό τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούμε συναλλαγές παγκοσμίως. Για παράδειγμα, οι απαγορεύσεις εισαγωγών από την ΕΕ σε ρωσικό αργό πετρέλαιο (Δεκέμβριος 2022) και προϊόντα πετρελαίου (Φεβρουάριος 2023) έχουν ενισχύσει σημαντικά την κυκλοφορία φορτίου κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής (NSR). Πριν από αυτές τις κυρώσεις, η ΕΕ αποτελούσε σημαντική εξαγωγική αγορά για τη Ρωσία, αντιπροσωπεύοντας το 46% των εξαγωγών αργού πετρελαίου της το 2021. Σε απάντηση στις απαγορεύσεις, η Ρωσία έχει ανακατευθύνει μεγάλο μέρος των εξαγωγών πετρελαίου της σε εναλλακτικές αγορές, ιδιαίτερα στην Κίνα. Αυτά τα μεταβαλλόμενα εμπορικά πρότυπα έδωσαν ώθηση στη χρήση της NSR, η οποία εκτείνεται κατά μήκος της αρκτικής ακτογραμμής της Ρωσίας από το στενό Kara Gate μέχρι το στενό Bering, καθώς προσφέρει μια συντομότερη διαδρομή μεταξύ Βόρειας Ευρώπης και Ασίας σε σύγκριση με το παραδοσιακό πέρασμα της Διώρυγας του Σουέζ.
Στην πιο ακραία μορφή τους, τον πόλεμο, οι γεωπολιτικές εντάσεις μπορούν να εμπορεύονται την ασφάλεια. Το πρόσφατο παράδειγμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα στην Αραβική Θάλασσα από αντάρτες Χούτι, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τη Χαμάς, είναι εντυπωσιακό. Αυτό ανάγκασε τους αερομεταφορείς να αποφύγουν τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία παραδοσιακά διαχειρίζεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων. Ο αριθμός των πλοίων που περνούν από το σημείο ασφυξίας μειώθηκε κατά περισσότερο από 60% το τελευταίο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Αντίθετα, οι μεταφορείς επέλεξαν το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Το 2024, ο δείκτης Drewry World Container Index, ο οποίος μετρά τους εβδομαδιαίους ναύλους θαλάσσιων μεταφορών για εμπορευματοκιβώτια 40 ποδιών σε επτά μεγάλες θαλάσσιες λωρίδες, ήταν 2,4 φορές υψηλότερος από το προηγούμενο έτος (Διάγραμμα 4).


Δεδομένα για το γράφημα αυτό σε αρχείο .xls
Όμως, παρά τους υψηλότερους ρυθμούς θαλάσσιων ταραχών, ο όγκος έφθασε σε επίπεδα ρεκόρ το 2024. Εν τω μεταξύ, το σιδηροδρομικό εμπόριο, το οποίο συνήθως παίζει δευτερεύοντα ρόλο, έχει ενισχυθεί και έχει λειτουργήσει ως πολύτιμη βαλβίδα απελευθέρωσης. Η επέκταση του διεθνούς σιδηροδρομικού εμπορίου έχει διευκολυνθεί από την ανάπτυξη αρκετών διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων τις τελευταίες δεκαετίες, κυρίως με γνώμονα την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας.
Παγκόσμιο Εμπόριο: προσαρμογή ενόψει της αβεβαιότητας
Η ανθεκτικότητα και η προσαρμοστικότητα του διεθνούς εμπορίου ξεχωρίζουν υπό το φως της αυξανόμενης συχνότητας και έντασης των γεωπολιτικών κραδασμών. Παρά αυτές τις διαταραχές, το παγκόσμιο εμπόριο συνεχίζεται σε σημαντικά επίπεδα, απόδειξη της εμφάνισης των χωρών σύνδεσης και της ευελιξίας των παγκόσμιων συστημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων. Αυτό υποδηλώνει ότι η ολοκληρωμένη παγκόσμια οικονομία παραμένει πολύ κερδοφόρα για τους συμμετέχοντες στην αγορά ώστε να επιτρέψουν μια άτακτη κατάρρευση, ακόμη και όταν οι διεθνείς σχέσεις είναι τεταμένες.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα;
> Κατεβάστε τον Οδηγό για το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου